Tweede Triënnale Brugge in teken van vloeibare stad

De kunst- en architectuurmanifestatie staat deze keer in het teken van ‘de vloeibare stad’.

In een programma met onder meer exposities en lezingen wordt de rol van Brugge in een snel veranderende en geglobaliseerde wereld onderzocht.

Daarbij staan de inwoners van een ‘vloeibare’ samenleving centraal, meldt de organisatie achter de Triënnale. De constante stroom van veranderingen in de maatschappij (onder invloed van zaken als technologische ontwikkelingen, migratie en transformatie van arbeid) leidt tot onzekerheid en zelfs angst.

De Triënnale Brugge wil daar ‘een veilig baken, een vloeiende stad, open en betrokken, motor van maatschappelijke, culturele en politieke verandering’ tegenover stellen. Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor de participerende burger, stellen de Triënnale-curatoren Till-Holgert Borchert en Michel Dewilde.

“De verantwoordelijke burger vandaag neemt actief deel aan het sociale proces en het lokale beleid van de stad. Burger en bestuur streven gezamenlijk naar een gemeenschap waar het delen van ervaringen, dromen en wensen van alle stadsgebruikers leidt tot een versmelting van de horizonten”, zo melden ze in het curatorstatement.

“De tijdelijke, gedeelde en gastvrije ruimtes van Triënnale Brugge 2018 stimuleren dergelijke gedachtewisselingen en helpen een nieuw stedelijk fundament te leggen. De vloeibare stad, letterlijk omringd door water dat ooit voor Brugges wereldfaam zorgde, wordt een metaforische Liquid City. Fluïditeit, transitie, instroom, uitwisseling, een continue artistieke beweging trekt straks soms stormachtig en soms zacht kabbelend door de stad.”

Floating School

In de hele stad staan kunstwerken en paviljoens opgesteld die inspelen op het thema. Op iets wat vloeibaar is kun je ook drijven: zo heeft het Nederlands-Nigeriaanse bureau NLÉ – Kunlé Adeyemi de Floating School, waarmee het in 2016 de Zilveren Leeuw van de Architectuurbiënnale van Venetië won, doorontwikkeld tot een drijvende klas met uitzicht op een van Brugges mooiste parken.

Het Spaanse Selgascano, bekend van onder meer het Serpentine-paviljoen van 2015, ontwierp een kleurrijk paviljoen als een zomerse ontmoetingsplek op het water, terwijl OBBA (Zuid-Korea) in de vorm van The Floating Island ruimte biedt voor een wandeling op het water.

In het zeer toeristische Brugge zijn nog altijd plekken van rust te vinden. De Amerikaan John Powers markeerde er een met de vijftien meter hoge structuur Lanchals, die bestaat uit gestapelde modules. In het House of Time (bedacht door het Berlijnse architectencollectief raumlabor) kunnen jongeren een jaar lang zelf aan de slag om een plek van rust, ontmoeting en co-creatie te creëren.

Tot de andere vijftien werken die in de openbare ruimte te bewonderen zijn, behoren de drijvende monumentale sculptuur Acheron I (Renato Nicolodi, België), een walvisbeeld gemaakt van afval uit de plasticsoep in de oceaan (StudioKCA, VS) en het werk Infiniti (Atelier4, België), dat een nieuwe vorm van stedelijkheid op het water laat ervaren.

Programma

De Triënnale Brugge gaat door tot en met 16 september. Naast het ‘kunstenparcours’ en andere tentoonstellingen (waaronder ook een rond het centrale thema ‘liquid city – vloeibare stad’) is er een programma van rondleidingen en lezingen (onder meer door raumlabor op 30 augustus en Kunlé Adeyemi op 16 september).

 

  • Aangemaakt op .

Adres

Alsembergsesteenweg 842
1180 Ukkel (BE)
Belgium

Verantwoordelijke uitgever :
Philippe Maters,

+32 (0)2 772 40 47
+32 (0)2 771 98 01 (fax)

Contact

Secretariaat : Pascale Cloots

Advertenties : Bea Buyse

+32 (0)477 77 93 68

Hoofdredacteur : Nicolas Houyoux

Social

facebook

pinterest

Vincent de Puydt


MediaXel bvba - © 2018