KL AIR ontwerpt nieuwe Amsterdam Airport Schiphol Terminal

KL AIR ontwerpt nieuwe Amsterdam Airport Schiphol Terminal

Pin It

KL AIR, bestaand uit KAAN Architecten, Estudio Lamela, ABT en Ineco, en met medewerking van Arnout Meijer Studio, DGMR en Planeground, heeft de opdracht voor het ontwerp van de nieuwe terminal op Amsterdam Schiphol Airport gewonnen.

Het gebouw komt te staan aan het Jan Dellaert Plein ten zuiden van Schiphol Plaza, de ontmoetingsplek voor de luchthaven waar alle aankomende passagiers samenkomen via het treinstation en de A4. De nieuwe terminal wordt in 2023 in gebruik genomen.

Met een oppervlakte van 100.500 m2 en jaarlijks zo’n 14 miljoen passagiers zijn de ruimtelijke organisatie en het gevelbeeld zodanig ontworpen om een duidelijke verbinding aan te gaan met Schiphol Plaza, het treinstation en mogelijk toekomstige uitbreidingen. Architectonische helderheid, ruimtelijkheid, overstekken en zwarte dakranden maken dit mogelijk.

Stedelijke integratie van de nieuwe terminal speelt een centrale rol in het ontwerp van KL AIR (KAAN Architectecten, Estudio Lamela, ABT en Ineco, en met medewerking van Arnout Meijer Studio, DGMR en Planeground). De terminal is optimaal verbonden met de rest van de luchthaven. Een overlappende kruising van passagiersstromen maakt de ontvangsthal voor vertrekkende passagiers aangenaam en onderscheidend. Bovendien geeft het ruimte aan de bagagehal onder de check-in vloer. Korte en directe routes aan de landzijde dragen bij aan de stedelijke integratie van Schiphol en versterken de luchthaven als een “compacte stad”.

“Het meest inspirerende architectonische en stedenbouwkundige DNA van Schiphol spreekt uit de vertrekhal van 1967 door De Weger en Duintjer, met interieurontwerp van Kho Liang Ie Associates. Kenmerkend zijn het vele daglicht, de visuele eenvoud en de ruimtelijkheid,” aldus het ontwerpteam.

De uitgestrekte terminal biedt reizigers diverse ruimtelijke belevingen in een omgeving vol licht en het ingetogen ontwerp laat het gebruik van afzonderlijke ruimtes vanzelfsprekend zijn zonder afbreuk te doen aan de algemene functionaliteit.

Veiligheid

Het inchecken en de veiligheidscontrole vinden plaats in het hart van de nieuwe terminal en op een verhoogd niveau, het Plateau, waardoor er meer privacy ontstaat en de bagagehal eronder een hoger plafond krijgt. Hier kunnen passagiers genieten van een wijde blik op de ontvangsthal, die bekroond is met een dak dat zeeën van daglicht doorlaat en de reiziger de mogelijkheid geeft om de typische Nederlandse luchten te bewonderen. De gevelkolommen en enkele facilitaire gebouwdelen dragen dit unieke dak (spanwijdte ca. 180 x 150 meter). Binnen één oogopslag hebben passagiers overzicht waardoor zij zich vrij kunnen verplaatsen binnen deze ruimte. Langgerekte vlakken glas definiëren de gevels en geven zicht over zowel de bruisende activiteit binnen de luchthaven als de weidse wolkenluchten boven het polderlandschap. Materialen zoals de houten vloeren op het Plateau en de weelderige beplanting in de grote lichthoven boven de veiligheidscontrole zijn een uiting van duurzaamheid in het ontwerp.

Modulaire bouwblokken en het ritme van herhaling in zowel de gevels als het dak geven rust en benadrukken de eenheid van de terminal. Ook dienen deze elementen eventuele toekomstige uitbreidingen. Tijdloosheid en integriteit zijn de kernkwaliteiten van deze nieuwe schakel in de evolutionaire ontwikkeling van Schiphol, terwijl de nieuwe terminal ook onderscheidend en expressief is.

Projectgegevens

  • Locatie: Amsterdam Airport Schiphol, Nederland
  • Opdrachtgever: SNBV (Schiphol Nederland B.V.)
  • Ontwerpteam:  José Alberto Sánchez, Andreas Alevras, Paul Beck, Paul van Bergen, Miguel de Bernardo Atienza, Roberto Calonge, Maicol Cardelli, Alice Colombo, Jana Culek, Sebastian van Damme, Marta Dyjaczynska, Paolo Faleschini, Di Fang, Ernesto de la Fuente, María García, Jesper Goorden, Jesus Hernandez, José Julián Horcajo, Cristina Jurado López, Kees Kaan, Carlos Lamela, Carlos Lobato, Rodrigo López Agudo, Arnout Meijer, Endri Metaj, Hana Mohar, Alberto Ortiz Quevedo, Vincent Panhuysen, Marco van der Ploeg, Julio Resino, Dikkie Scipio, Roberto Serrano, Christian Sluijmer, Hrvoje Smidihen, Walter Spangenberg, Johan Steenvoorden, Claudia Vermeulen, Mieke Vink, Jaap Wiedenhoff
  • Ontwerp: 2017
  • Start bouw: 2020
  • Oplevering: 2023
  • BVO: 100.500 m2
  • Capaciteit: circa 14 mln. passagiers