Scholencampus in Knokke-Heist ventileert met vulkaan

Pin It

  • Scholencampus-Knokke-

    Scholencampus-Knokke-

  • Scholencampus-Knokke-

    Scholencampus-Knokke-

  • Scholencampus-Knokke-

    Scholencampus-Knokke-

  • Scholencampus-Knokke-

    Scholencampus-Knokke-

  • Scholencampus-Knokke-

    Scholencampus-Knokke-

    De scholencampus is al even in gebruik, maar onlangs is het gebouw echt gereed gekomen.

    Het complex is het resultaat van het samengaan van twee basisscholen in Knokke-Heist. Toen de scholen daartoe besloten werd een competitie uitgeschreven, die NL Architects in 2011 heeft gewonnen.

    De opdrachtgevers hadden de wens dat het nieuwe scholencomplex zou voldoen aan de eisen van Passief Bouwen. Het energieverbruik voor verwarming en koeling mag bijvoorbeeld niet boven de 15 kWh/m2 komen. Om het doel te bereiken heeft NL Architects een aantal – technische en architectonische – maatregelen genomen.

    Zo heeft het architectenbureau drievoudig glas, hoogwaardige isolatie en grondbuisventilatie toegepast. Het gebouw is verder voorzien van een multifunctionele veranda, die opwarming van het interieur door direct zonlicht tegengaat. Meest in het oog springend is de ‘vulkaan’ op het groendak van het gebouw; de kegelvormige uitstulping zorgt voor de nachtventilatie.

    Clusters

    Scholencampus De Pluim – aanvankelijk De Vonk geheten – bestaat uit vijf clusters. Er is een basisschool, een kleuterschool, een eetzaal in combinatie met een naschoolse opvang, een domein voor docenten en administratie, en een multifunctionele sporthal.

    Door de sporthal centraal te situeren, kan deze fungeren als het verbindende plein: de plek voor bijeenkomsten, theater, feestelijkheden, en dergelijke. De hal is ook knooppunt: rondom loopt een gang, die de clusters verbindt.

    Verkeers- en verblijfszone

    In de dikke ‘wanden’ van de hal zijn kleedruimtes en opslagruimtes opgenomen, maar ook uitgespaarde ruimtes voor spelen en leren.

    Openingen in de muur onthullen activiteiten aan de andere zijde en creëren zichtrelaties tussen verschillende delen van het gebouw. De verkeerszone rond de sporthal, maar ook in de basisschool kent geen doodlopende gangen: ze vormen lussen.

    De lokalen van de basisschool liggen rond een besloten ‘binnenhof’. In dit veelvormige blok zijn de toiletten, installatie- en opslagruimten geplaatst. Ook hier vormen de hoeken en uitsparingen extra werkruimtes voor de leerlingen. Op het blok zijn informele ruimtes ingericht; de trap biedt meerdere gebruiksmogelijkheden.

    Laag

    De ruime kavel heeft het mogelijk gemaakt om de hele campus in een enkele laag te organiseren. Bovendien hebben alle lokalen daardoor direct toegang tot de buitenruimte. Tussen de clusters liggen afzonderlijke buitenruimtes met verschillende functies, zoals eigen speelplaatsen voor de basis- en voor de kleuterschool.