Ceci n’est pas une copie

Pin It

  • Ceci-n-est-pas-une-copie-

    Ceci-n-est-pas-une-copie-

  • Ceci-n-est-pas-une-copie-

    Ceci-n-est-pas-une-copie-

    "Innovatie of imitatie? Zelden een zwartwitverhaal."

    Kopiëren is slecht. Geld of roem vergaren met het creatieve werk van iemand anders is moreel verwerpelijk, in principe ook gewoon verboden door de wet. Maar liggen de zaken wel zo simpel? Soms komt een kopie –of iets wat er sterk op lijkt – uit totaal onverdachte hoek, soms kan ze zelfs tot verrassende en bevrijdende nieuwe inzichten leiden. Is dat dan ook nog minderwaardig papegaaienwerk, schaamteloos oneerlijke concurrentie?

    De visieloze copy-paste cultuur van het digitale tijdperk wordt vaak aangeklaagd, maar tegelijk liggen ook begrippen zoals originaliteit en individueel auteurschap steeds meer onder vuur. Is innovatie niet altijd gebaseerd op wat al bestond? Is creativiteit niet altijd een vorm van geïnspireerd hergebruik, slimme copy-paste? Is de geschiedenis van design niet vooral een geschiedenis van re-design? Waarom geloven we zo graag in het natuurtalent, de genialiteit van de sterdesigner? Kunnen we leren van andere culturen die heel anders tegen kopiëren aankijken? Krijgt kopieergedrag een andere betekenis in een historisch perspectief?

    Ceci n’est pas une copie gaat op zoek naar de aard, betekenis en acceptatie van kopieertechnieken in de hedendaagse ontwerppraktijk. De tentoonstelling brengt een selectie van boeiende voorbeelden en uiteenlopende visies op het fenomeen kopiëren. Van bekende en erkende hergebruikstrategieën zoals citaat, collage, herinterpretatie, hommage, pastiche tot meer controversiële en experimentele reproductie. Van kopiëren als deugdelijke imitatio tot kopiëren als platte commercie, plagiaat en piraterij. Met input en werk van onder meer Jasper Morrison, Richard Hutten, Unfold, Bas van Beek, Konstantin Grcic, Maarten Baas en talloze andere ontwerpers die dagelijks met het fenomeen te maken krijgen en gedwongen worden om stelling te nemen, of ze dat nu graag willen of niet.

    • Curator : Chris Meplon
    • Scenografie: GAFPA BUREAU FOR ARCHITECTURE AND URBAN PLANNING
    • DATA: Van 27 november 2016 tot 26 februari 2017
    • PLAATS: Écuries - Site du Grand-Hornu, Rue Sainte-Louise, 82 - 7301 Hornu
    • reservaties:+32 (0) 65 61 38 81 -