“Palletvervoer per schip is de toekomst”

“Palletvervoer per schip is de toekomst”

Pin It

Knauf onderzoekt via pilootproject Wielsbeke de rendabiliteit van transport via waterwegen

Schepen met bulkgoederen of containers varen steeds meer op onze Belgische waterwegen, maar palletvervoer via binnenvaart staat vandaag nog in zijn kinderschoenen. Als pionier in duurzaam transport startte afwerkingsspecialist Knauf in Wielsbeke, Kortrijk, een pilootproject. Bedoeling is om de rendabiliteit van palletvervoer over water te onderzoeken, als ecologisch alternatief voor het klassieke goederenvervoer over de weg. Het voorbije jaar hield Knauf alvast 14.000 vrachtwagens van de baan, goed voor een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot.

1.200 ton gipsblokken over het water

Op 27 november vertrok in Wielsbeke de Oorderdam van partner Shipit, met aan boord gipsblokken van Isolava, onderdeel van de Knauf-groep. Eindbestemming: Brussel, de Akenkaai, op een steenworp afstand van de Canal Wharf van Valens. Aangezien het schip uitgerust is met een kraan staat de schipper zelf in voor het aan wal zetten van de paletten. Daarmee komt er geen file of vrachtwagen te pas aan het vervoer vanuit de productiesite in Wielsbeke tot de effectieve werf zelf.

Deze werfaanlevering kadert in een pilootproject van Knauf om de rendabiliteit te onderzoeken van palletvervoer van bouwmaterialen per binnenvaartschip. Antoon Desmet, Head Internal Sales & Logistics bij Knauf-Isolava: “Het verschuiven van goederenvervoer, van de weg naar de waterweg, is de toekomst. Maar waar het vervoer van bulkgoederen en containers over water een trend is, is dat niet het geval voor palletvervoer. Ook in de ons omringende landen trouwens niet, alleen Parijs vormt als stad een uitzondering. Nochtans zal het wegtransport alleen maar moeilijker en duurder worden – denk aan het dichtslibbende wegennet, zeker rond Brussel, de kilometerheffing voor vrachtwagens…”

Overschakelen van weg naar waterweg

Vermoedelijk zullen de meeste producenten van bouwmaterialen palletvervoer per binnenvaart pas overwegen als de financiële gevolgen van de congestie van het wegverkeer nog groter worden. “Ja, en dat is gewoon een kwestie van tijd. Waar wij bijvoorbeeld vroeger met een vrachtwagen vlot drie ladingen op een dag rond kregen, zijn er dat vandaag steeds vaker twee. Niet de afstand speelt in ons land een rol, wel de tijd die de chauffeur verliest door drukte. Uiteraard zullen de kosten van vervoer over water ook stijgen, maar niet in verhouding tot die van het wegtransport. Ik ben blij dat Knauf anticipeert en de toon zet op het vlak van palletvervoer via de binnenvaart.”

Canal Wharf van Valens ligt alvast letterlijk aan het water. “Wat het palletvervoer van kaai tot kaai betreft, kan de binnenvaart volwaardig concurreren met het wegvervoer. Dat geldt ook voor werven op korte afstand van het water. Het probleem stelt zich bij afzetplaatsen die aanzienlijk verder liggen en waar bijkomend transport voor een meerkost zorgt. Een grote hulp zijn wel de zogenaamde bouwmaterialendorpen van de haven die als hub dienen. We onderzoeken momenteel, samen met experten van de VUB, alle aspecten van een rendabele binnenvaart – want tal van factoren spelen een rol in de logistieke puzzel. Maar we geloven 100% in de toekomst van palletvervoer via de waterweg, als ecologische én bedrijfszekere manier om grote hoeveelheden goederen veilig te transporteren.”

1 binnenschip = 50 vrachtwagens

Knauf engageert zich met het ‘Knauf Blue’-concept al langer voor een milieuvriendelijke aanpak – van doorgedreven recyclage tot duurzame logistiek om de CO2-impact te beperken. Daarbij moest de afwerkingsspecialist vaak inventief voor de dag komen, om de alternatieve transportmodus over het water een plaats te geven binnen de logistiek.

Antoon Desmet: “In België liggen onze belangrijkste productiesites strategisch langs waterwegen: de Knauf-fabriek in Engis bij Luik, aan de Maas, en de plant in Wielsbeke, regio Kortrijk, langs het kanaal Roeselare-Leie. Dat is handig, maar natuurlijk zijn er ook investeringen nodig, aan de laad- en loskades, een kraan op het schip, een lift aan de kaaimuur… Door zo veel mogelijk gebruik te maken van de binnenvaart, wil Knauf haar steentje bijdragen aan een ecologische toekomst. Ter vergelijking, een schip met een laadvermogen van 1.200 ton komt overeen met 50 vrachtwagens op de weg. Of visueel voorgesteld, 1 schip vervangt maar liefst 4 kilometer vrachtwagens, als je ze achter elkaar op de weg zou laten rijden. Nu, niet alleen de CO2-reductie speelt een rol, ook de sociale en maatschappelijke kosten kunnen we met de binnenvaart fors beperken. Een win-winsituatie dus.”

Sinds november 2014 voegt Knauf ook gips toe aan een distributieplatform dat in samenwerking met de Haven van Brussel werd opgericht, om de groothandelsklanten in de centrumregio te bedienen. In 2016 vervoerde Knauf 422.289 ton (half)afgewerkte producten en ruwe materialen per boot. Dat betekent in de praktijk 325 transporten over het water (1.300 ton per boot) en dus ruim 14.000 vrachtwagens minder op de baan.